اخذ مجوز دانشکده پرستاری ایذه پایان ۶ سال بلاتکلیفی بود
اخذ مجوز دانشکده پرستاری ایذه پایان ۶ سال بلاتکلیفی بود
با وجود بحث‌های این روزها در فضای مجازی مبنی بر اینکه موفقیت برای اخذ مجوز دانشکده سلامت طی چه دوره‌ای صورت گرفته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک برهه مجتمع عالی سلامت ایذه در بی‌توجهی در حال منحل شدن بود و مجوز دانشکده پرستاری نیز طی 2 ماه پیگیری اخذ شده است.

یادداشت – آژانس خبری ایذه – ایزنا: سال ۱۳۹۶ سهمیه مجتمع عالی سلامت به ایذه تعلق گرفت. در یک تعریف جامع می‌توان گفت؛ مجتمع عالی سلامت راهکاری برای تامین و آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز بخش بهداشت و درمان ناحیه مورد نظر است و از نظر اعتباری از اعتبار سرانه درمان منطقه باید هزینه تحصیل دانشجویان مورد نظر پرداخت شود.

بر همین اساس برای پذیرش دانشجوی پرستاری که شدیدا ایذه در مضیقه بود، یک رشته پرستاری زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به ایذه تعلق گرفت و آموزش مستقل و اعتبار مستقلی نبود.

به‌دلیل کمبود فضا در درون شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه، این ساختمان در دانش‌سرای قدیم اداره آموزش و پرورش ایذه افتتاح شد که اگر مسیر ادامه پیدا می‌کرد و صلاحیت‌ها احراز می‌شد، باید پس از این واقعه و افتتاح (سال ۱۳۹۶) این مکان طی دوسال تبدیل به دانشکده می‌شد.

متاسفانه نه تنها از آن سال و با توجه به زمان مورد انتظار، این مکان به دانشکده تبدیل نشد بلکه دو سال پیش و پس از حدود ۶ سال فعالیت به مرز انحلال پیش رفت، که اگر پیگیری نخبگان درمان شهرستان در سطوح استانی و ملی نبود، در سکوت مسئولان وقت حتی همان مجتمع هم تعطیل شده بود.

حالا شاید این سئوال در ذهن همه ایجاد شده باشد که فرق دانشکده با مجتمع عالی سلامت چیست؟ دانشکده یک واحد مستقل آموزشی و درمانی است. که اگر به‌درستی سازمان‌دهی؛ چارت سازمانی و نیروی انسانی و اعتباری انجام شود، از دانشگاه مادر (دانشگاه علوم پزشکی اهواز) از نظر اعتباری و مالی جدا شده و سرانه درمانی بلوک درمانی به خود دانشکده از طریق وزارتخانه (وزارت بهداشت) پرداخت می‌شود و تا ۱۵ رشته علوم پزشکی مختلف توان افزایش رشته آموزشی دارد.

به‌عنوان مثال دانشکده پیراپزشکی بهبهان پس از شکل‌گیری به‌طور کامل از دانشگاه علوم پزشکی اهواز جدا شده و مستقیم از نظر نیروی انسانی، اعتبارات مالی، امکانات و… زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفت و اخیرا پذیرش رشته پزشکی هم دارد.

مجتمع عالی سلامت را می‌شود به کلاس درس عاریتی تشبیه کرد، در حالی که دانشکده در صورت به سرانجام رسیدن، یک مدل کوچکتر از دانشگاه علوم پزشکی با تمام اختیارات است و بر این اساس بلوک درمانی منگشت شامل چهار شهرستان ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در صورت راه‌اندازی کامل به دانشکده تحت مدیریت دانشکده پرستاری قرار خواهد گرفت.

با این شرایط و پس از رکود صورت گرفته پس از بهره‌برداری از مجتمع عالی سلامت و وارد شدن به فاز لغو امتیاز مجتمع در شهرستان؛ امسال با پیگیری نماینده فعلی و فعالان حوزه بهداشت و درمان منطقه، مجوز تبدیل مجتمع عالی سلامت به دانشکده صادر و رسما مجوز دانشکده پرستاری علوم پزشکی منگشت صادر شد.

نکته مهم این است که همان‌طور که گفته شد دانشکده بالقوه فواید بسیاری از نظر تحول حوزه درمان منگشت دارد؛ چرا که در صورت سازماندهی و گرفتن ردیف اعتباری جدا، ما جدا از دانشگاه مرکز استان خودمان برای خودمان تصمیم خواهیم گرفت و برای رفع نیازهای خود قیم نخواهیم داشت و سرانه درمان منطقه محروم منگشت به‌صورت واقعی و احتمالا چند برار دریافت خواهد شد.

در حاشیه این موضوع در مورد مدعیان دانشکده باید بگوییم که تاریخ و مستندات موجود است و هر کس هر زحمتی کشیده باشد از دید مردم پنهان نمی‌ماند.

مجتع عالی سلامت سال ۱۳۹۶در زمان نمایندگی نماینده ۲ دوره قبل آغاز شد ولی متاسفانه در ادامه راه با آن انرژی اولیه که آغاز شد ادامه نیافت و کار نیمه تمام ماند و این در حالی است در حالی که طی دو سال میشد که به دانشکده شود و پس از آن زمان به بعد هم کلا به فراموشی سپرده شد و کار تا جایی پیش رفت که حتی این مجتمع دو سال پیش تا پای انحلال پیش رفت، ولی در این بین کسی افتتاح مجتمع عالی سلامت را در سال ۱۳۹۶ منکر نمی‌شود.

با این حال موضوع اخذ مجوز و راه‌اندازی دانشکده سلامت ایذه برای نخستین‌بار در بهار امسال (۱۴۰۳) پیگیری شد و درخواست آن به اصرار نماینده فعلی (بنابر مستندات و شواهد موجود) از دانشگاه علوم پزشکی و خارج از نوبت کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و پیگیری‌های شدید به سرانجام رسید و دانشکده مستقل علوم پزشکی برای اولین‌بار برای حوزه منگشت مصوب و ابلاغ شد.

با این وجود لازم به ذکر و توجه آقای مسئولان فعلی است که باید از گذشته درس عبرت گرفت. اگر مجتع عالی سلامت روند درست خود را پیش می‌رفت، در آن زمان ابتدا  می‌بایست توسعه پیدا می‌کرد و بعد تبدیل به دانشکده می‌شد و حال شاید حوزه منگشت مثل دانشکده بهبهان، بیمارستان فوق تخصصی جدید و دانشجوی پزشکی در خود داشت، نه اینکه بعد از ۶ سال در مرز انحلال قرار بگیرد!

حال درست است با زحمات صورت گرفته در سال‌جاری دانشکده مصوب شده است ولی اگر در مرحله اجرای کار خود، راه مجتع عالی سلامت سال ۱۳۹۶ را برود چه بسا بعد از چند سال به‌جای اینکه ما شاهد تحول حوزه منگشت از نظر بهداشت و درمان باشیم، خدای ناکرده مجوز دانشکده را از ما بگیرند.

از این‌رو باید از تمام مسئولان شهرستان و نماینده محترم خواست تا که فرصت وجود دارد و می‌توانند کاری برای به سرانجام رسیدن این نتیجه ارزشمند وجود دارد، حرکت به سمت رسیدن به دانشگاه علوم پزشکی را انجام دهند نه اینکه بعد از اتمام دوره دنبال نتیجه‌سازی برای خود باشند.

مجتمع عالی سلامت برای آغاز خوب بود، ولی در ادامه فراموش و پیگیری نشد. این در حالی است که مجتمع عالی سلامت ماهشهر طی یک و نیم سال به دانشکده تبدیل شد.

این در حالی است که مصوب شدن دانشکده برای ایذه با تلاش شبانه‌روزی بدون هیچ پیگیری و حتی نامه قبلی، طی دو ماه بسیار عالی و امید برانگیر است و لازمه ادامه این روند امیدبخش و موفق و تبدیل نشدن به سرنوشت مجتمع عالی سلامت و فراموشی آن در دوره قبل یک عزم و اراده جدی دیگر می‌خواهد و می‌بایست با همین انرژی اولیه که کار آغاز شد ادامه و سازماندهی شود تا دردی از مردم این دیار دوا شود.

دانشکده پرستاری شهرستان ایذه

دانشکده پرستاری شهرستان ایذه

این بار این دانشکده نه در مدرسه، بلکه در بلوار مدرس و ملک خود وزارت بهداشت و مرتبط با این حوزه احداث شده است و تابلوی آن نیز در همین ماه، مرداد ۱۴۰۳ به عنوان دانشکده نصب شد.

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

انتهای پیام/