آتش‌سوزی‌های مکرر در مراتع و کاه و کلش اراضی کشاورزی برداشت شده باعث ایجاد مشکلاتی برای دامداران شهرستان ایذه شده است.

یادداشت-آژانس خبری ایذه – ایزنا: همزمان با خشک شدن مزارع و مراتع در فصلی که بارش‌های مناسب باران باعث فزونی علوفه شد، وقوع آتش‌سوزی‌ مکرر در آن سخت‌ترین و پرخطرترین روزها را برای متولیان رقم می‌زند. حوادثی که گاها منجر به خطرات جدی برای آنها می‌شود.
با این وجود، فقط متولیان مدیریت این بحران نیستند که در این بین تحت فشار هستند، بلکه علاوه بر بار روانی آن بر جامعه، به‌ویژه دوستداران و فعالان حوزه طبیعت و محیط زیست، بیشترین آسیب به دامداران منطقه وارد می‌شود، دامداری که پس از آتش‌سوزی‌ها با از دست دادن محل چرای دام‌های خود وارد چالش‌های دیگری می‌شود.
از جمله این چالش‌ها، الزام بر کوچ روزانه از محل زندگی خود به محیط‌های دیگر است، که گاهاً به‌دلیل قرار داشتن در مرتع دیگران کار را با مشکل و بحران جدید مواجه می‌کند.
حال با این مشکل جدی برای دامدار، تهیه  در بیرون از محل دسترسی و محل زندگی خود به آن افزوده می‌شود و یک تانکر آب با قیمت قابل توجه برای هر روز، بحران دیگر وی می‌شود.
تحت این شرایط، بهترین راه علاوه بر کوچ به مناطق ییلاقی، خرید کاه و جو است. خوراک دامی که در این نبود و سوختن علوفه حالا شاهد افزایش قابل توجه دام شده است و کمبودی که رفع آن بار ماای بیشتری بر دامدار تحمیل می‌کند و ثمره آن افزایش قیمت گوشت در منطقه خواهد شد.
در این کمبود علوفه، دامدار ناچار به تهیه خوراک دام با قیمت بیشتر می‌شود یا اینکه دام خود را به‌دلیل نداشتن پشتوانه مالی مناسب برای تامین خوراک، زیر قیمت بفروشد.
حال، خریدار که در بسیاری از موارد فروشنده خوراک است، با قیمت مناسب دام دارای مشکل خوراک را می‌خرد و با یک نگهداری چند روزه به دلیل کم شدن دام در منطقه با قیمت بیشتر در بازار عرضه می‌کند.
در این بین بیشترین سود به فروشنده خوراکی تعلق می‌گیرد که در گذشته با قیمت بسیار پایین کاه و کلش را خریداری و انبار کرده است و وی با وقوع این آتش‌سوزی‌ها و کمبودهای علوفه، علاوه بر فروش چند برابری این خوراک خود به دام‌داران، می‌تواند دام‌هایی را با قیمت پایین‌تر خریداری و پس از پروار کردن با قیمت بالاتر بفروشد و نقشی اساسی در افزایش قیمت گوشت نیز ایفا کند.
هر چند که نمی‌توان به صراحت تایید کرد، اما شاید عده‌ای برای سودجویی بیشتر در کار خود، از روی عمد دست به از بین بردن مراتع و بقایای کشاورزی برداشت شده بزنند!

📥سریع‌ترین اخبار و صریح‌ترین مطالبات شهروندان ایذه‌ای را در کانال تلگرام آژانس خبری ایذه – ایزنا، پیگیری کنید👇

🆔http://t.me/joinchat/AAAAAEMd02iKg5Vnaq3dMQ