«جاده» حلقه مفقوده سفر در محور ایذه-چهارمحال و بختیاری!
«جاده» حلقه مفقوده سفر در محور ایذه-چهارمحال و بختیاری!
با وجود زمان‌بندی ۳ ساله جهت توسعه محور اهواز-غیزانیه-ایذه و برنامه‌ریزی جهت تعریض و استانداردسازی محور ایذه-چهارمحال و بختیاری، پس از چند سال هنوز شاهد عدم انجام سریع کار و اجرای کامل آن هستیم.

به گزارش آژانس خبری ایذه (ایزنا)، سال‌هاست که مساله جاده مناسب مسافران مسیرهای جنوبی و مرکز استان به سمت شمال شرق و اهالی شمال شرق خوزستان از جمله شهرستان ایذه به استان‌های همجوار از جمله چهارمحال و بختیاری و اصفهان به یک دغدغه‌ تبدیل شده است. جاده‌ای که علاوه بر حجم بلای تردد مسافران از استان خوزستان به سمت استان‌های یاد شده و پایتخت، به‌عنوان یکی از شاهراه‌های حیاتی کشور در مساله ترانزیت کالا و مواد نفتی نقش به‌سزایی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

با این شرایط، وقوع حوادث مختلف رانندگی در این جاده شلوغ و پر تردد به دلیل عرض کم و مشکلات ناشی از قرار داشتن در منطقه کوهستانی باعث سوژه‌سازی و انعکاس اخبار متخلف از حوادث ناگوار و جان باختن افراد بسیاری شده است.

با این وجود زمزمه ایجاد یک تحول در این محور و رسیدن به استانداردهای نسبی کشور در زمینه جاده‌های بین استانی و ترانزیتی از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد تا این مساله مهم به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان و شهروندان ایذه‌ای تا کنون در حال پیگیری باشد و با وجود اقداماتی که در مسیر مرکز استان تا ایذه انجام شده است همواره خلا مدیریتی و سرعت در آن احساس می‌شود و قسمت عمده‌ای از آن به سمت دهدز و استان‌های همجوار بدون اقدام باقی مانده و باعث گلایه بسیاری از مردم مطالبه‌گر خوزستانی شده است.


ریزش کوه در محور کم عرض ایذه-دهدز

رضا حسینی از اهالی بخش دهدز شهرستان ایذه است که در رابطه با این جاده می‌گوید با وجود اینکه از سال ۸۲ تا کنون بارها در اخبار و تبلیغات مسوولان از توسعه و چند بانده شدن محور ایذه_ دهدز به استان چهارمحال و بختیاری صحبت به میان آمده است ولی آنچه که تا به امروز در این مسیر دیده شده است یک محور بدون تغییر با انبوهی از تردد خودروهای سنگین و سبک است.

وی با بیان اینکه بیشتر شدن تردد خودروها در این مسیر و افزایش حوادث رانندگی از جمله تغییرات این محور در طول سال‌های اخیر هستند افزود: در بخش‌هایی از این‌جاده نیز خرابی آسفالت و ترک‌های بی شمار آن باعث کند شدن روند حرکت و وارد شدن آسیب به خودرو می‌شود.

این شهروند ادامه داد: محور ایذه- دهدز آنقدر در طول سال‌های اخیر به دلیل غیر استاندارد و کم عرض بودن شاهد حوادث خونین بوده است که بسیاری از پیچ‌ها و قسمت‌های آن به نام یک حادثه شناخته و معروف شده‌اند و پیچ کویتی‌ها واقع در بعد از روستای سراک نمونه بارز آن است که پس از چندین دهه احداث این جاده همچنان یکی از قسمت‌های پر دردسر و خطرناک جهت رانندگی و پیچیدن خودروها به شمار می‌آید.

وعده‌هایی‌ که‌ سرنوشت ‌آنها تمدید شد

مورخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۴ با وجود عزم جدی اعلام شده از سوی استاندار وقت خوزستان و آغاز بخش جدید کار که جدی‌ترین حرکت برای محور اهواز-غیزانیه-ایذه به حساب می‌آمد احتمال می‌رفت با توجه به مانورهای دولت و مسوولان بر روی بودجه در نظر گرفته شده جهت اجرای این پروژه، در طول سه سال شاهد بهره‌برداری کامل این مسیر باشیم.

یکی از شهروندان ایذه‌ای در این رابطه می‌گوید: با گذشت ۶ سال از کلنگ‌زنی این پروژه نه تنها مسیر ایذه-دهدز تاکنون شاهد هیچ تغییری نبوده است بلکه مسیر اهواز-غیزانیه-هفتکل و همچنین باغملک تا ایذه که جز مسیرهای بسیار هموار‌تر نسبت به ایذه-دهدز– چهارمحال و بختیاری هستند نیز تا‌کنون تکمیل نشده است و بخش‌های زیادی از آن نیازمند احداث و توسعه است.

وی افزود: با وجود اعتبارات لحاظ شده و زمان‌بندی سه ساله جهت انجام این پروژه، کار به ۶ سال کشیده شد و اینک با این روند باید سرنوشت نامعلومی برای اجرا و تکمیل این محور تا مرز استان چهارمحال و بختیاری انتظار داشت.

 

تعطیلی ‌تونل‌ ایذه کارون۳

بدون شک یکی از مسیرهای پیش‌بینی شده محور اهواز-ایذه- چهارمحال و بختیاری اجرای تونل موسوم به اژگیل در ۱۰ کیلومتری شمال ایذه بود که گامی اساسی جهت کوتاه کردن و جدا کردن جاده ترانزیتی تا سد کارون ۳ در ۲۷ کیلومتری شهر ایذه را بر می‌داشت ولی با وجود چند سال کار برای اجرای این پروژه، بیش از ۱۸ ماه از تعطیلی آن به‌دلیل عدم تامین اعتبار و بدهی‌ها می‌گذرد.

این تعطیلی عملا به عنوان یک تیر ناخلاص به پیکره احتمالات جهت احداث جاده جدید در این شهرستان و آغاز گامی نو برای توسعه جاده‌ها به شمار می‌رفت، جاده‌هایی که در طول سال‌های اخیر به دلیل عدم توسعه، کم عرض و غیر استاندارد بودن بسیاری از شهروندان خوزستان به ماتم و عزای عزیزان خود نشانده است.

توسعه‌ کامل ‌جاده‌ در ‌استان‌های ‌همجوار

احمد محمدی یکی از شهروندان خوزستانی ساکن اصفهان است که با اشاره به احداث جاده ترانزیت و توسعه جاده‌های برون استانی کشور و پروژه چهارمحال و بختیاری به خوزستان می‌گوید: به‌دلیل مهاجرت به استان اصفهان و سفرهای پرشمار به خوزستان جهت دیدار با اقوام، همواره از مسیر استان‌های همجوار به خوزستان در تردد هستم و جدیتی که برای کار توسعه جاده در استان‌های همجوار دیده‌ام بیشتر از اقداماتی است که در طول این پروژه در خوزستان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در یک مقایسه دیداری که در محورهای درون استانی چهارمحال و بختیاری در طول سفرهای خود دیده‌ام روند سریع‌تر حرکت کار در یک مسیر مشخص نسبت به همان حجم در خوزستان بوده است و به‌عنوان مثال جاده چند متری پیچ موسوم پادگان قدس در ایذه نزدیک به دو سال با کمترین تغییر و سرعت در حال انجام بوده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و این در حالی است که پروژه چهار بانده کردن جاده بروجن-گندمان در استان چهارمحال و بختیاری آن‌هم با چند کیلومتر، زمان بسیار کمتری جهت احداث را به خود اختصاص داده است.

این شهروند خوزستانی اضافه کرد: متاسفانه آنچه که در خوزستان دیده می‌شود را نمی‌توان فقط به دولت و اعتبارات ربط داد زیرا مسیرهایی مانند جاده‌های یاد شده در استان‌های دیگر هم جز پروژه‌های همین دولت هستند و آنچه که در خوزستان دیده می‌شود و یک عزم ضعیف‌تر ‌و کم میلی برخی از مدیران جهت کار است و به نظر می‌رسد مدیران ارشد استان خوزستان از جمله شخص استاندار باید هر چه سریع‌تر و جدی‌تر اقدام به عیب‌یابی کرده تا دلایل عقب ماندگی و سرعت کم انجام پروژه‌ها در استان به صورت جدی مورد بررسی و حل قرار گیرد.

 

آغاز پروژه ‌جاده ‌ایذهدهدزلردگان

این در حالی است که قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان در جلسه هفته گذشته خود با اشاره به آغاز عملیات اجرایی جاده ایده-دهدزلردگان استان چهار محال و بختیاری اظهار کرد: این پروژه در آینده با حضور وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه در استان خوزستان مورد بررسی و به مرحله عملیات خواهند رسید.

تخصیص ‌اعتبار عملیات ‌جاده ‌ایذهدهدزلردگان

عبدالله ایزد‌پناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت اجرای پروژه آزاد‌راه ایذه-دهدزلردگان اظهار کرد: عملیات کلنگ‌زنی و اجرایی این پروژه طی هفته‌های آینده صورت خواهد گرفت.

وی افزود: اعتبار تخصیص یافته جهت انجام این عملیات یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر اعتبار دولتی که در این پروژه لحاظ خواهد شد، چهار سرمایه‌گذار بخش خصوصی از جمله چهار بانک در آن همکاری خواهند کرد.

ضمانت اجرایی ‌و ‌سرعت ‌گرفتن‌ کار

باوجود تاکید مسوولان استان جهت آغاز به کار فاز جدید و نهایی پروژه آزاد‌راه اهواز-ایذه-چهارمحال و بختیاری همچنان بخش‌ها و قسمت‌های زیادی از این پروژه در مسیر ایذه-باغملک-هفتکل تا غیزانیه بدون تغییر و اقدام باقی مانده است و تنها چند بخش از این‌ جاده ۲۰۰ کیلومتری به صورت رفت و برگشت و ایمن احداث شده است.

باید دید با وجود وعده جدید مسوولان جهت نهایی شدن این طرح که چند سال از آغاز به کار آن می‌گذرد اقداماتی صورت خواهد گرفت و یا همچنان در پی عدم سرعت گرفتن کار و عدم ضمانت اجرایی سریع آن، حوادث جاده‌ای به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل خواهد شد.

تعداد بالای حوادث در محور نیمه‌کاره

بررسی آمار حوادث محورهای نیمه کار منتهی به شهرستان ایذه در محل موسوم به پیچ پادگان قدس که عمده حوادث این مسیر در آن به وقوع پیوسته است نشان از ۱۶ مجروح و ۱۱ فوتی طی ماه‌های اخیر دارد که تمام آمار حوادث نبوده ولی در نوع خود جالب و قابل تامل است و می‌طلبد مسیرها و محل‌های پرحادثه تا پیش از پایان پروژه در اولویت کار مسوولان باشد.

انتهای پیام/
  • منبع خبر : فارس